Aktualności

          • Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci

          • Dziś w naszej szkole odbył się finał kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”. W geście solidarności z dziećmi doświadczającymi krzywdzenia i przemocy przyszliśmy ubrani na czerwono – kolor symbolizujący wsparcie, odwagę i sprzeciw wobec przemocy.

            Od 6 października do 19 listopada w naszej szkole realizowano szereg działań związanych z kampanią. W tym czasie odbywały się m.in.:

            • warsztaty z pedagogami i psychologiem,

            • zajęcia edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa i praw dziecka,

            • lekcje online poświęcone profilaktyce przemocy,

            • liczne akcje i inicjatywy wspierające budowanie postaw empatii i reagowania na krzywdę.

            Dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i specjalistom za zaangażowanie oraz wspólne tworzenie bezpiecznej i wspierającej przestrzeni dla każdego dziecka.

             

            I jest coś, o czym musimy wreszcie mówić głośno.

            Dziecko, które doświadcza przemocy, rzadko płacze przy kimś.

            Ono nauczyło się płakać po cichu – w swoim pokoju, pod kołdrą, z twarzą w poduszkę, żeby nikt nie usłyszał.

            Ono nauczyło się przepraszać za coś, czego nie zrobiło.

            Uśmiechać się, choć wszystko w środku boli.

            Być „dzielne”, choć nikt nie powinien wymagać odwagi od małego człowieka.

            Przemoc wobec dzieci ma tysiące twarzy.

            Czasem to krzyk, którego boją się nawet ściany.

            Czasem drzwi trzaskające tak mocno, że serce dziecka aż podskakuje.

            Czasem milczenie… to najgorsze milczenie, które mówi: „nie jesteś ważne”.

            Najbardziej bolą rany, których nie widać.

            Dziecko, które nagle przestaje mówić.

            Dziecko, które odsuwa się, gdy ktoś je przytula.

            Dziecko, które wzdryga się na dźwięk kroków w korytarzu.

            Dziecko, które zasypia z lękiem, a budzi się z poczuciem winy.

            Zastanów się.

            Ile dzieci dziś boi się wrócić do domu?

            Ile dzieci patrzy na dorosłych, których powinno kochać – i których jednocześnie się boi?

            Dzieci nie proszą o wiele.

            Tylko o spokój.

            O ciepło.

            O głos, który nie rani.

            O ręce, które nie krzywdzą.

            Jeśli coś widzisz – reaguj.

            Jeśli coś czujesz – nie ignoruj.

            Twoja reakcja może być jedyną, jaką to dziecko dostanie.

            Jedyną, która je zatrzyma przed kolejną nocą w strachu.

            Dziecko nie potrzebuje idealnego dorosłego.

            Potrzebuje dorosłego, który będzie jego bezpiecznym miejscem.

            Nie kolejnym powodem do łez.

            Cyt. "Świat jego oczami"

             

            Opracował:

            Zespół udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej 

          • Wspólnie pokażmy, że Dobre dzieciństwo daje dziecku moc!

          • 19 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci oraz finał kampanii Dzieciństwo bez Przemocy, w której aktywnie brała udział nasza szkoła.
            Tego dnia chcemy wspólnie powiedzieć STOP PRZEMOCY!
            Zachęcamy wszystkich uczniów, aby 19 listopada przyszli ubrani na czerwono lub mieli czerwony element stroju - może to być koszulka, wstążka, opaska, bransoletka, przypinka lub serduszko.Kolor czerwony jest symbolem sprzeciwu wobec przemocy, a jednocześnie oznacza miłość, troskę i bezpieczeństwo, których każde dziecko potrzebuje.
            Do akcji mogą przyłączyć się również rodzice i nauczyciele - niech tego dnia w naszej szkole zapanuje czerwony kolor solidarności z dziećmi i ideą bezpiecznego dzieciństwa.
             

            Wspólnie pokażmy, że Dobre dzieciństwo daje dziecku moc!


            Zespół udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej

          • "Witajcie w Akademii Pana Kleksa" - konkurs w klasie IV

          • 13 listopada 2025 roku w klasie IV odbył się konkurs ze znajomości lektury pt. "Akademia Pana Kleksa" Jana Brzechwy.

                 Po teście indywidualnym uczniowie w czterech zespołach zmierzyli się z innymi zadaniami. Rozwiązywali krzyżówkę, odpowiadali na wylosowane pytania, kojarzyli wskazane rekwizyty z treścią książki.

                 Po emocjonującej rywalizacji i podsumowaniu zdobytych punktów przez poszczególne drużyny klasyfikacja przedstawia się następująco:

            I MIEJSCE:

            Pola Różeńska

            Zofia Hyra

            Julian Gabiec

            Antoni Różeński

            II MIEJSCE:

            Karolina Machcińska

            Szymon Wielesik

            Alan Siedlecki

            III MIEJSCE:

            Miłosz Sidor

            Maksymilian Uhryn

            Franciszek Kurek

            Jessica Wiśniewska

            Maksymilian Kurszewski

            Franciszek Nowicki

            Adam Zagaja

            Gratulujemy!

            Ewa Szrepfer

          • Dzień Piżamy

          • Z całego serca dziękujemy Rodzicom, Przedszkolakom, Uczniom, Pracownikom Zespołu Obsługi Szkół oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Tolkmicku za ogromne zaangażowanie, uśmiech i dobre serca okazane podczas naszego Dnia Piżamy!

            Dzięki Wam udało się zebrać 2237,40 zł

            Co więcej – pobiliśmy rekord z poprzedniego roku szkolnego!

            To wspaniały dowód na to, że wspólnie potrafimy czynić dobro i nieść radość tym, którzy jej najbardziej potrzebują.

            Zebrane środki zostaną przekazane na rzecz Fundacji „Gdy Liczy się Czas”, wspierającej dzieci przebywające w szpitalach.

            Dziękujemy za każdą złotówkę, każde dobre słowo, każdą chwilę poświęconą dla innych.

            Dzięki Wam Dzień Piżamy był nie tylko kolorowy i radosny, ale też pełen empatii, ciepła i serca.


             

            Z wdzięcznością,

            Dyrekcja Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku

            oraz

            Justyna Franciuk

            Urszula Staszewska

          • Cyberprzemoc – jak wspierać nastolatki.

          • Dzisiejsze nastolatki są mocno zanurzone w wirtualną rzeczywistość. Masowo korzystają z portali społecznościowych, tworząc zamknięte grupy na Snapchacie czy na Instagramie. Przeciętnie spędzają w sieci około sześciu godzin dziennie, a blisko 10 proc. z nich korzysta z Internetu w nocy, nawet do wczesnych godzin porannych. Media społecznościowe to dla nich narzędzie do komunikacji, ale też do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów towarzyskich. Nastolatki niemal masowo są świadkami, ofiarami, ale też sprawcami agresji w sieci. Co trzeci doświadcza jej osobiście. Stąd tak ważna rola rodziców i innych dorosłych.Badania NASK z 2023 roku wskazują, że rodzice rzadko zdają sobie sprawę ze skali cyberprzemocy. Jedynie blisko 10 proc. rodziców wie o tym, że ich dziecko doświadcza przemocy w sieci. Nastolatków, którzy doświadczają przemocy w sieci, jest blisko 23 proc. Są wyzywani, ośmieszani, poniżani, straszeni lub  szantażowani. Działania te są bardzo trudne do zaobserwowania przez dorosłych. Nie jesteśmy po prostu zapraszani do młodzieżowych grup czy portali, do których należy nasze dziecko. Dawniej dom rodziny był azylem – miejscem, gdzie można się było ukryć po lekcjach przed agresorami. Dziś jest to niemożliwe. Nasze dziecko może być narażone na stały atak w dzień i w nocy, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje.

            Psychologiczne konsekwencje cyberprzemocy

            Psychologiczne konsekwencje cyberprzemocy dotyczą głównie ofiar, a jej skutki mogą być długofalowe, czyli odczuwalne również w dorosłości. To dlatego rodzice są tymi pierwszymi, którzy powinni wiedzieć, że w życiu ich dziecka dzieje się coś niedobrego. Odczuwane przez nastolatki konsekwencje są następujące:

            • Problemy z szeroko pojętym zdrowiem psychicznym, od lęków, przez depresję, aż po myśli i próby samobójcze. Niestety, czasem udane. Na pewno ekspozycja na negatywne, przykre komentarze znacząco obniża samopoczucie emocjonalne.
            • Problemy ze zdrowiem fizycznym. Młodzież doświadczająca cyberprzemocy jest wystawiona na długotrwały stres, którego skutkiem są problemy zdrowotne, od bezsenności i bólu psychosomatycznego (np. ból głowy czy brzucha), po choroby autoimmunologiczne.
            • Trudności z koncentracją i nauką nowych treści. Mózg nastolatka, który doświadcza agresji online, jest nastawiony na przetrwanie, a nie na uczenie się. Ciekawość poznawcza czy automotywacja w momencie przetrwania nie istnieją.
            • Problemy w relacjach z rówieśnikami, które dotyczą trudności w nawiązywaniu relacji, ale i w utrzymywaniu tych już istniejących. Nastolatek zamyka się w sobie, nie potrafi nikomu zaufać. Zwykle też nie wierzy w to, że ktoś może mu pomóc.
            • Trudności w szkole, spowodowane unikaniem szkoły, a w konsekwencji odmową do dalszej nauki.
            • Obniżenie poczucia własnej wartości, samooceny i brak pewności siebie.

            Każdy, kto stale doświadczałby negatywnych komentarzy na swój temat, mimowolnie zacząłby w nie wierzyć. Tak też się dzieje w przypadku cyberprzemocy. Atakowane dziecko zaczyna wierzyć w to, co słyszy i czyta na swój temat, a to znacząco obniża jego samoocenę i poczucie własnej wartości. Doświadczanie cyberprzemocy może prowadzić do trwałych zmian w psychice nastolatka i wpływać na jego funkcjonowanie jeszcze długo po tym, jak agresja się zakończyła.

             

            Jak rodzic może wspierać dziecko

            Każdy rodzic powinien nauczyć dziecko, jak należy się poruszać w wirtualnym świecie, aby nie narażać się na cyberprzemoc. O czym warto pamiętać i co warto robić?

            • Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co może je spotkać w Internecie, co ma zrobić, kiedy ktoś je nęka, poniża, ośmiesza, wyzywa itp.
            • Zapewnij dziecko, że zawsze może się do Ciebie zwrócić, kiedy coś je zaniepokoi lub zdenerwuje, a Ty zawsze postarasz się mu pomóc.
            • Powiedz dziecku o zasadach ochrony prywatności w Internecie. Nastolatek musi wiedzieć o zagrożeniach związanych z podawaniem informacji o sobie czy zamieszczaniem swoich zdjęć i filmów w sieci. Niektórzy mogą krzywdząco wykorzystywać to, że dzieli się na portalach społecznościowych również swoimi myślami, przeżyciami czy odczuciami.
            • Kiedy Twoje dziecko decyduje się na publikowanie swoich zdjęć, musi wiedzieć, że jest coś takiego jak status prywatności, który umożliwia oglądanie zdjęć tylko przez znajome osoby.
            • Porozmawiaj z dzieckiem, jakie materiały może publikować i z kim może się komunikować.
            • Porozmawiaj o ustawieniach prywatności, tak aby do jego profilu społecznościowego w mediach dostęp miały tylko osoby znajome.
            • Przypomnij, żeby zawsze wylogowywało się z portali społecznościowych, poczty czy innych komunikatorów, ponieważ w ten sposób chroni swoje konto przed dostępem niepowołanych osób.
            • Zastanów się nad zainstalowaniem kontroli rodzicielskiej. O ile w przypadku młodszych dzieci jest to wręcz obowiązkowe, o tyle nastolatek może to odebrać jako chęć kontroli, brak zaufania. Dlatego rozmawiajcie o tym.

            Twoje dziecko jest ofiarą cyberprzemocy. Co robić?

            Musisz zachować spokój i zdrowy rozsądek. Wpadanie w panikę nikomu nie pomoże. Pamiętaj, że doświadczanie cyberprzemocy jest bardzo trudne i bolesne. Dlatego nie obwiniaj za to dziecka, mówiąc mu, że było za mało ostrożne lub za bardzo ufne. To nie jego wina. Przede wszystkim spróbuj dokładnie ustalić, co się stało, jakie są fakty. Dziecko powinno od razu usłyszeć, że dobrze zrobiło, że Ci o tym powiedziało. Ponadto:

            • Wyraź swoje zrozumienie, że sytuacja, która je spotkała jest trudna.
            • Powiedz, że nikt nie ma prawa nikogo krzywdzić.
            • Zapewnij dziecko, że mu pomożesz.
            • Uzgodnij z nim wspólny plan działania.

            Co zawiera plan działania

            • Zakończenie kontaktu ze sprawcą – nieodpowiadanie na e-maile, telefony czy informacje w sieci.
            • Zatrzymanie dowodów – e-maili, SMS-sów, zdjęć, filmów.
            • Zmiana danych kontaktowych na profilach, zmiana numeru telefonu i adresu e-mail.

            Bardzo ważne jest zabezpieczenie dowodów, nawet gdyby były one bardzo trudne dla dziecka. Warto zanotować datę i czas otrzymania wiadomości, jej treść, dane nadawcy lub strony. Nie należy wprowadzać żadnych zmian w zgromadzonych danych. Zabezpieczone dowody ułatwią dalsze postępowanie, którym jest zgłoszenie sprawy do administratora serwisu lub na policję. Jeżeli sprawcą cyberprzemocy jest kolega czy koleżanka dziecka, warto porozmawiać z nim i z jego rodzicami. Pokazać dowody, zażądać usunięcia ich sieci. Zdarza się, że taka interwencja jest wystarczająca. Jeżeli jednak okaże się nieskuteczna, to pamiętajmy, że jako rodzice mamy obowiązek zgłosić sprawę na policję. Warto też podjąć współpracę ze szkołą i poinformować, że nasze dziecko doświadcza cyberprzemocy. Szkoła ma obowiązek zapewnić swoim uczniom bezpieczeństwo, a prawo oświatowe obliguje pedagogów do podejmowania stosownych interwencji.

            Co, jeśli Twoje dziecko jest sprawcą cyberprzemocy?

            Twoje dziecko musi wiedzieć, że są granice, których nie wolno mu przekraczać, i że dotyczy to również sieci. Celem rodzica jest zatrzymanie przemocy, powstrzymanie dziecka przed podobnym zachowaniem w przyszłości oraz wzbudzenie u niego refleksji na temat krzywdy, jaką wyrządziło drugiej osobie. Powiedz dziecku, że to, co zrobiło, jest przemocą, a Ty nie akceptujesz faktu, że krzywdzi inne osoby. Poproś, aby usunęło z sieci krzywdzące treści, tak szybko jak się da. Powiedz, że jego zachowanie to naruszenie prawa i może mieć poważne konsekwencje. Zastanówcie się wspólnie nad zadośćuczynieniem i naprawieniem krzywdy. Jeżeli widzisz, że Twoje dziecko samo jest przerażone tym, co zrobiło, że żałuje i chciałoby naprawić sytuację, to na pewno potrzebuje od Ciebie zrozumienia, życzliwości i wsparcia. Jemu też wcale nie jest łatwo.

            Rola świadków

            Świadkowie to osoby, których rola jest bardzo trudna. Trzeba mieć ogrom samoświadomości i odwagi, aby zgłosić naruszenie cudzych dóbr. Świadkowie zwykle milczą, ponieważ obawiają się, że sami mogą stać się ofiarami nękania i poniżania. Pokaż dziecku, jak może reagować świadek przemocy. Bądź dla niego przykładem: reaguj, sprzeciwiaj się i mów głośno, że zabawa i żart jednego człowieka może być piekłem dla drugiego. Każdy z nas ma inny poziom wrażliwości.W przypadku cyberprzemocy bardzo ważna jest szybka i skuteczna reakcja dorosłych. Każde dziecko ma prawo do bezpiecznego korzystania z sieci, a jeśli dzieje się coś niepokojącego, powinno wiedzieć, że jego rodzice podejmą niezbędne kroki, aby je chronić i wesprzeć. Pamiętaj, że cyberprzemoc nie jest zjawiskiem marginalnym. Doświadcza go coraz więcej dzieci. W dzisiejszym świecie technologia cyfrowa towarzyszy naszym dzieciom od urodzenia, stając się nieodłączną częścią ich życia. W sieci można znaleźć zarówno dobre, jak i złe treści. Zadaniem rodziców jest nauczyć dzieci odróżniać jedne od drugich.Źródła:

            • Anna Borkowska, „Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie”,. NASK, Warszawa 2023.
            • Agnieszka Taper, „Twoje dziecko w sieci”, Wydawnictwo Literackie, 2021.
            • https://cyberprofilaktyka.pl/blog/cyberprzemoc--czym-jest-i-jak-rozmawiac-o-niej-z-dzieckiem_i27.html  (dostęp 07.12.2024).

            Opracował:

            Zespół udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej

          • Cyberprzemoc – jak wspierać młodsze dziecko.

          • Z danych opublikowanych przez Państwowy Instytut Badawczy NASK wynika, że ponad 60 proc. dzieci do 6,5 roku życia korzysta z urządzeń mobilnych (tablet, smartfon), w tym 25 proc. robi to codziennie. Pierwszy kontakt z wirtualną rzeczywistością to 7–8 rok życia. Nasze dzieci dość wcześnie rozpoczynają przygodę z nowymi technologiami. Często przygoda ta odbywa się bez nadzoru rodziców, a cyberprzemoc stanowi dziś coraz poważniejszy problem. Agresji w sieci doświadcza ponad połowa dzieci w Polsce. Jak więc rodzic może chronić młodsze pokolenie przed zjawiskiem cyberprzemocy?Kiedy nasze dzieci są małe, staramy się je chronić przed agresją ze strony innych ludzi, zarówno dorosłych, jak i rówieśników. Uczymy je, że kłótnie na podwórku czy konflikty z rówieśnikami – te offline – można rozwiązywać, szanując wzajemne granice. Dlatego naszym zadaniem jest również ochrona dzieci w świecie online, tak aby nie doświadczyły przemocy lub aby same nie stały się internetowymi prześladowcami.

            Czym jest czy cyberprzemoc

            Zjawisko cyberprzemocy opiera się na wykorzystywaniu urządzeń elektronicznych, najczęściej  telefonu lub komputera. Celem jest wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. Przemoc online, tak samo jak ta offline, zwykle podejmowana jest świadomie, czyli z premedytacją, aby upokorzyć inne dziecko. Cyberprzemoc, podobnie jak przemoc ze szkolnych korytarzy czy boisk, sprawia ból i niesie podobne konsekwencje. Dla pokolenia Alfa – tego, które urodziło się po 2012 roku – świat offline i online tworzą nierozerwalną rzeczywistość.

            Formy cyberprzemocy

            Cyberprzemoc, czyli elektroniczna agresja, zwykle zaczyna się od wysłania obraźliwego SMS-a czy e-maila, ale z czasem może przybrać bardziej wyrafinowane formy:

            • Agresja słowna, czyli wyzywanie na czatach internetowych, zamieszczanie ośmieszających, obraźliwych komentarzy, aby sprawić komuś przykrość lub kogoś przestraszyć;
            • Upublicznianie upokarzających, przerobionych zdjęć, filmów;
            • Włamanie na konto lub zgłoszenie nieprawdziwego konta, na którym dziecko podszywa się pod kogoś innego (kolegę, koleżankę) i wysyła w jego imieniu obraźliwe posty, zdjęcia do innych użytkowników sieci;
            • Szantażowanie;
            • Ujawnianie sekretów;
            • Wykluczanie społeczne, czyli niezapraszanie do grona znajomych z ostentacyjnymi komentarzami lub wykluczanie z grona znajomych;
            • Celowe ignorowanie kogoś w sieci i tego, co zamieszcza na portalach.

            Jeśli Twoje dziecko gra w gry online, posiada smartfon, pisze, odbiera SMS-y, należy do jakiejś grupy dyskusyjnej online, korzysta z poczty elektronicznej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zetknęło się z cyberprzemocą, będąc jej świadkiem lub ofiarą. Zdarza się, że może być również sprawcą.Do agresji w sieci dochodzi najczęściej pomiędzy rówieśnikami, czyli ofiara, świadkowie i agresor znają się ze szkoły lub osiedla. Rzadziej, ale to też się zdarza, agresorem może być ktoś dziecku obcy.

            Cyberprzemoc – co powinno zaniepokoić rodziców?

            Badania NASK po raz kolejny pokazują, że wyobrażenia rodziców na temat  reakcji ich dzieci na przemoc w sieci znacznie odbiegają od deklaracji samych dzieci: tylko 21 proc. dzieci deklaruje, że szukałoby pomocy u rodziny, podczas gdy 69.1 proc. rodziców uważa, że ich dziecko szukałoby pomocy właśnie u nich. Okazuje się też, że rodzice nie reagują na przemoc internetową, której doświadczają ich dzieci (badania „Nastolatki 3.0”). Dlatego bardzo ważne jest, aby nie umniejszać problemu i zwracać uwagę na sygnały, które mogą wskazywać, że dziecko jest ofiarą cyberprzemocy. Na co rodzice powinni zwracać uwagę:

            • Dziecko unika szkoły, szuka wymówek, żeby do niej nie iść, skarży się rano na różnego rodzaju dolegliwości bólowe: bóle brzucha, głowy, gardła, mówi, że jest chore i musi zostać w domu, choć nic na to nie wskazuje;
            • Unika kolegów, koleżanek, nie chce się z nimi spotykać, choć wcześniej było dzieckiem w miarę towarzyskim;
            • Wdaje się w kłótnie lub bójki z rówieśnikami, są one dość częste, intensywne i wydaje się, że nie mają wyraźnego powodu;
            • Rzadziej niż dotychczas korzysta z telefonu, rzadziej gra w gry online;
            • Pojawiają się zmiany nastroju lub nastrój ulega obniżeniu, dziecko jest coraz bardziej przygnębione, smutne, sfrustrowane, nic nie sprawia mu radości;
            • Obsesyjnie sprawdza telefon i wiadomości.

            Co zrobić, żeby nasze dziecko nie stało się ofiarą cyberprzemocy

            Przede wszystkim zainstalujmy program kontroli rodzicielskiej. To zabezpieczy dziecko przed potencjalnie szkodliwymi treściami i kontaktami. Jak pisze Magdalena Bigaj, nikomu z nas nie przyszłoby do głowy, aby wręczyć kluczyki do samochodu 18-latkowi bez wcześniejszego wysłania go na kurs prawa jazdy. Tak samo nie powinno nam przychodzić do głowy wręczanie dziecku pierwszego smartfona bez uprzedniej rozmowy o bezpiecznym korzystaniu z sieci.

            • Wyjaśnij, na czym polega cyberprzemoc, jakie są jej formy, jakie działania może podejmować agresor;
            • Powiedz, jak powinno zareagować na cyberprzemoc, i że pierwszym i najważniejszym krokiem jest opowiedzenie o tym rodzicom – pamiętaj, że jeśli chcesz, aby dziecko przyszło do Ciebie w sytuacji, kiedy samo doświadcza cyberprzemocy lub jest jej świadkiem, musi Ci ufać i mieć z Tobą dobrą relację;
            • Przekaż, żeby nie wysyłało nikomu poza swoją rodziną własnych zdjęć ani zdjęć koleżanek i kolegów;
            • Wytłumacz, aby nie udostępniało w sieci żadnych danych na swój temat;
            • Powiedz, że w Polsce obowiązuje prawo, według którego nie wolno nikogo zniesławiać, znieważać, kraść jego tożsamości, grozić, nękać, podszywać się pod inną osobę, wysyłać jej zdjęć;
            • Wytłumacz, że tego typu zachowania są karalnym przestępstwem – nie chodzi tu o straszenie dzieci, ale o uświadomienie im, że jeśli wyślą do nielubianej koleżanki obraźliwą i szkalującą  ją wiadomość, wiąże się to z  prawnymi konsekwencjami.

            Dziecko musi wiedzieć, że negatywne działania i ich wykrycie nie kończą się wraz z wyłączeniem komputera czy skasowaniem wiadomości. Powinno również wiedzieć, że zanim poda swoje dane, np. w jakimś formularzu rejestracyjnym, musi najpierw skonsultować to z rodzicami. Mówmy dzieciom, żeby nie publikowały zdjęć osób, które nie wyraziły na to zgody, oraz aby nie przenosiły konfliktów z rówieśnikami ze świata offline do świata online. Uczulajmy je także na to, aby nie otwierały podejrzanych wiadomości czy załączników. Naszym zadaniem jest też instalowanie na urządzeniach dzieci programów antywirusowych. Po prostu rozmawiajmy o bezpieczeństwie w Internecie. Dla młodszych dzieci w wieku 6–11 lat powstała bardzo ciekawe strona: www.sieciaki.pl. Od 2005 roku w ramach projektu edukacyjnego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pomaga ona rodzicom uczyć młodsze dzieci bezpiecznych zasad korzystania z sieci. Każdy z nas znajdzie tam informacje o tym, jak chronić prywatność dziecka. Sieciaki pokazują też, dlaczego nie wolno spotykać się z osobami poznanymi w sieci oraz jak unikać odpowiadania agresją na agresję.

            Nie krzywdź swojego dziecka – nie publikuj w sieci jego zdjęć

            W Polsce każdej osobie przysługuje prawo do ochrony wizerunku, dziecku też. Własny wizerunek to część naszych dóbr osobistych. Rodzice publikują zdjęcia swoich dzieci, zwykle nie pytając je o zgodę. Publikują, bo chcą się pochwalić, poczuć dumę ze swojej pociechy. Zjawisko to nosi nazwę sharentingu, a polega na bezmyślnym udostępnianiu przez rodzica zdjęć swoich dzieci na różnych portalach społecznościowych.Badania Eu Kids online z 2018 roku pokazują, że 51 proc. nastolatków denerwuje się, że ich rodzice wrzucają do sieci ich zdjęcia, a 41,6 proc. słyszy z tego powodu różne nieprzyjemne komentarze ze strony rówieśników. Skoro mówisz swojemu dziecku, żeby nie umieszczało w social mediach własnych zdjęć, wymagaj tego również od siebie. Jak pisze cytowana już Magdalena Bigaj, ciekawe, czy za ileś lat na rodziców nie będą czekać pozwy od dzieci, których prywatność została naruszona.Nowe technologie są i będą nieodłączną częścią naszego życia. Czasami słyszy się wręcz, że życie przenosi się do świata online. Nasze dzieci będą spędzać w sieci coraz więcej czasu. Podobnie jak w szkole czy na podwórku obowiązują określone zasady współżycia, tak też obowiązują one w świecie Internetu. Dlatego rozmawiaj ze swoim dzieckiem o tym, jakie zachowania w sieci są nieakceptowalne oraz jak należy chronić się przed potencjalnymi zagrożeniami. Dzieci muszą wiedzieć również, że w Internecie ktoś może im zrobić krzywdę lub same mogą kogoś skrzywdzić. Internet to nie anonimowe podwórko online.Źródła:

            • Magdalena Bigaj, Wychowanie przy ekranie, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2023.
            • Raport Nastolatki 3.0 file:///C:/Users/pppdo/Downloads/_media_2021_09_Thinkstat_Nastolatki_3_0-Digital.pdf  dostęp 07.12.2024b

             

            Opracował:

            Zespół udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej

             

          • Gminne obchody Narodowego Święta Niepodległości

          •    11 listopada 2025 r. społeczność okolicznych szkół oraz mieszkańcy Tolkmicka wzięli udział w gminnych obchodach Narodowego Święta Niepodległości. Po uroczystej Mszy Świętej w kościele parafialnym uczestnicy złożyli kwiaty pod pomnikiem 100-lecia Niepodległości i odśpiewali hymn narodowy. Następnie w  Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury odbyła się część artystyczna. Uczniowie ze szkół podstawowych w Tolkmicku i Pogrodziu oraz sekcja wokalna z M-GOK zaprezentowali montaż złożony z wierszy i pieśni patriotycznych. Program uświetnił także występ wokalny pań Katarzyny Konwent i  Anity Sienickiej. Honorowym gościem był także „Józef Piłsudski”, który skierował do publiczności okolicznościowe słowo. Obchody Święta Niepodległości zakończył quiz z wiedzy o historii Polski, po którym nastąpił słodki poczęstunek.

                  To były wzruszające chwile.

          • Dzień Piżamy

          • Już niedługo tj. 13.11.2025r. /czwartek/ w naszej szkole odbędzie się po raz kolejny Dzień Piżamy – dzień pełen uśmiechu, serdeczności i solidarności z dziećmi, które na co dzień zmagają się z chorobą nowotworową.

            Tego dnia wszyscy możemy przyjść do szkoły w piżamach, by pokazać, że łączymy się z małymi pacjentami oddziałów onkologicznych, którzy często przez wiele tygodni lub miesięcy noszą piżamę nie z wyboru, ale z konieczności.

            Podczas akcji będziemy prowadzić zbiórkę na rzecz Fundacji „Gdy liczy się czas”, która wspiera dzieci z oddziałów onkologicznych w całej Polsce. Każda, nawet najmniejsza wpłata, ma ogromne znaczenie – to gest serca, który daje nadzieję i siłę tym, którzy najbardziej jej potrzebują.

            Serdecznie zachęcamy wszystkich do włączenia się w naszą inicjatywę – wspólnie możemy zrobić coś naprawdę pięknego!
            Mamy nadzieję, że dzięki Waszej dobroci i zaangażowaniu uda nam się pobić rekord z zeszłego roku i przekazać jeszcze więcej wsparcia potrzebującym dzieciom.

            Niech ten dzień przypomni nam, jak wielką moc ma empatia, dobro i wspólne działanie.
            Dołączcie do nas – w piżamach, z uśmiechem i otwartym sercem!

            Pieniążki można wpłacać do puszki u organizatorów akcji.

             

            Organizatorzy:

            Justyna Franciuk

            Urszula Staszewska

        • Co mi w duszy gra…
          • Co mi w duszy gra…

          • Sandra Dutkiewicz, kl. VIII

            Wspomnienie

            Pamiętam dłonie - ciepłe, ciche,

            gdy świat drżał wokół jak liście w wichrze.

            Pamiętam głos, co szeptał śpij,

            gdy noc przy oknie kładła cień i lśnił.

             

            Twój uśmiech był jak blask nad rankiem,

            jak świt po burzy, spokój w szklance.

            Nie wiedziałam, że tak boli czas,

            gdy już nie wracasz, choć wciąż w nas.

             

            W snach cię widzę - znów się śmiejesz,

            i czuję zapach pól, co siejesz.

            Twoje słowa wciąż brzmią w duszy:

            Nie płacz dziecko, gdy wiatr poruszy.

             

            Dziś, gdy życie pędzi w dal,

            szukam cię w ciszy, w świetle hal.

            I wierzę, mamo - tam, gdzie śpisz,

            to tylko droga... nie koniec - blask i niż.

             

        • „Mistrz Ortografii 2025/2026” – wyniki po pierwszym zadaniu
          • „Mistrz Ortografii 2025/2026” – wyniki po pierwszym zadaniu

          • 6 listopada 2025 r. uczniowie klas VII i VIII zmierzyli się z pierwszym zadaniem w ramach kolejnej edycji szkolnego konkursu "Mistrz Ortografii 2025/2026". Zwycięzcy zostaną wyłonienie na przełomie maja i czerwca po podsumowaniu punktacji otrzymanej w rocznej rywalizacji.

             

            Tekst pierwszego dyktanda pochodził z książki pt. „Poradnik dobrego wychowania”Publikacja zawiera wskazówki i wytyczne dotyczące dobrego zachowania idealne dla młodych ludzi. Autorzy zwrócili uwagę na problemy i sytuacje, które są typowe dla nastolatków. Swoje rady podporządkowali zasadzie: „To, czego nauczysz się w młodości, z pewnością zaprocentuje w przyszłości!”.

            Dyktando dotyczyło pisowni wyrazów z „ó” i „u”. Maksymalnie można było otrzymać 84 punktów.

            Najwięcej punktów zdobyli następujący uczniowie:

             

            I MIEJSCE (po 84p. – 100%):

             

            Weronika Starostecka, kl. VII „b”

            Nikola Kluczkowska, kl. VII „b”

            Nikola Golec, kl. VIII

            Nadia Miszkowicz, kl. VIII

            Anna Prądzyńska, kl. VIII

             

            II MIEJSCE:

             

            Zofia Stepnowska, kl. VII „a” – 83p. (99%)

            Sebastian Brzeski, kl. VIII – 83p. (99%)

            Sandra Dutkiewicz, kl. VIII – 83p. (99%)

            Weronika Szwarc, kl. VIII – 83p. (99%)

             

            III MIEJSCE:

             

            Bogumił Daczkowski, kl. VIII – 82p. (98%)

            Stanisław Szymański, kl. VII „a” – 81p. (96%)

            Nel Szlitter, kl. VII „b” – 81p. (96%)

            Julia Idzikowska, kl. VII „a” – 80p. (95%)

            Jakub Chojnowski, kl. VIII – 80p. (95%)

             

            Gratulujemy!

             

            Organizatorzy:

            Ewa Szrepfer, Justyna Wilczyńska, Aleksandra Sosnowska-Kessler

             

          • Szkoła do hymnu

          • W piątek, 07.11.2025r., cała społeczność naszej szkoły wzięła udział w uroczystym apelu z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Punktualnie o godzinie 11:11 wspólnie odśpiewaliśmy Mazurek Dąbrowskiego, włączając się w ogólnopolską akcję Szkoła do hymnu. Apel poprowadziła Pani Wicedyrektor Renata Rzepnicka, która przypomniała o znaczeniu tego wyjątkowego dnia i zachęciła wszystkich do kultywowania patriotycznych wartości. To był piękny moment jedności, w którym uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły pokazali swoją miłość do Ojczyzny i szacunek dla narodowych symboli. Dziękujemy wszystkim za wspólne świętowanie! Niech żyje niepodległa Polska!

            Opracowała:

            U. Staszewska

          • Dzień Postaci z Bajek

          • 06 listopada 2025 r. w naszej szkole, w klasach I-III  odbyły się obchody ,,Dnia Postaci z Bajek”. Tego dnia sale lekcyjne zamieniły się w kolorową, pełną fantazji krainę bajek i baśni. Uczniowie mogli przypomnieć sobie ulubione opowieści z dzieciństwa oraz spotkać się z bohaterami, którzy uczą nas dobra, odwagi i przyjaźni.

            Dzień Postaci z Bajek obchodzony jest po to, aby przypominać, jak ważne są bajki w rozwoju dzieci. To one rozbudzają wyobraźnię, uczą odróżniać dobro od zła, pokazują siłę przyjaźni, uczciwości i współpracy. Bajkowe historie pomagają najmłodszym zrozumieć świat i radzić sobie z emocjami w bezpieczny, pełen magii sposób.

            Podczas przerw uczniowie brali udział w wielu ciekawych aktywnościach. Przygotowano fotoramki do pamiątkowych zdjęć, labirynty, krzyżówki,  kolorowanki z ulubionymi bohaterami, a także ćwiczenia grafomotoryczne, które rozwijały sprawność dłoni, koncentrację i kreatywność. Nie zabrakło również wspólnych rozmów o wartościach, jakie niosą bajki, oraz zabaw, które wprowadziły wszystkich w radosny, bajkowy nastrój.

            To był dzień pełen uśmiechu, fantazji i dobrej zabawy!

             

            Opracowała:

            U. Staszewska

          • Wyniki konkursu - Jesień z matematyką i origami

          • Komisja konkursowa z przyjemnością ogłasza wyniki szkolnego konkursu Jesień z matematyką i origami.

            Dziękujemy wszystkim uczestnikom za kreatywność, staranność i matematyczną precyzję w wykonaniu prac.

            Wyniki przedstawiają się następująco:

            - kategoria klas I-III

            I miejsce:

            Agata Prusecka (kl. I,b)

            Barbara Stomska (kl. I b)

             

            II miejsce:

            Agata Ostrowska (kl. II)

            Wiktoria Siedlecka (kl. III b)

             

            III miejsce:

            Mikołaj Piechocki (kl. I b)

            Hanna Rosiak (kl. III b)

             

            Wyróżnienia:

            Klaudia Legiewicz (kl. III b)

            Zuzanna Wieczorek (kl. III b)

             

            - kategoria klas IV-VIII

            I miejsce:

            Aleksander Godlewski (kl. VIII)

            Kajetan Machciński (kl. VI)

             

            II miejsce:

            Karolina Machcińska (kl. IV)

            Wojciech Prusecki (kl. VII a)

             

            III miejsce:

            Wiktor Dzierżawski (kl. VI)

            Igor Nienierza (kl. V)

             

            Gratulujemy wszystkim laureatom i uczestnikom! Nagrody zostaną przekazane zwycięzcom na najbliższym apelu szkolnym. Serdeczne podziękowania kierujemy do Rady Rodziców za pomoc w ufundowaniu nagród dla uczestników konkursu. Dzięki Państwa wsparciu mogliśmy wyróżnić młodych matematyków i pasjonatów origami.

            Organizatorzy:

            J. Franciuk

            U. Staszewska

        • „Mistrz Lekkiego Pióra 2025/2026” – wyniki po pierwszym zadaniu
          • „Mistrz Lekkiego Pióra 2025/2026” – wyniki po pierwszym zadaniu

          • W bieżącym roku szkolnym ruszyła kolejna edycja szkolnego konkursu literackiego „Mistrz Lekkiego Pióra 2025/2026”. Jego adresatami są uczniowie klas VII i VIII.

                 Tak jak w poprzednich edycjach siódmoklasiści i ósmoklasiści zaprezentują swoje umiejętności pisarskie oraz znajomość wybranych utworów literackich w ramach różnych form wypowiedzi (kilka zadań w ciągu roku szkolnego). Uczniowie, którzy po kilku rundach zdobędą największą liczbę punktów, otrzymają tytuł „Mistrza Lekkiego Pióra 2025/2026”, co rozstrzygnie się na przełomie maja i czerwca.

                 27 października zmierzyli się z pierwszym zadaniem. Redagowali opowiadanie twórcze (inspirowane lekturą obowiązkową), w którym wspólna przygoda bohaterów miała prowadzić do wniosku, że swój cel osiąga ten, kto wytrwale do niego dąży. Z kolei uczniowie piszący rozprawkę mieli za zadanie uzasadnić słuszność słów A. Warhola, iż „ nie chodzi o to, żeby wiecznie żyć, ale stworzyć coś, co takie będzie”.

                 Za realizację pierwszego zadania można było zdobyć maksymalnie 18 punktów.

                 Najwięcej punktów – po 13 - otrzymali następujący uczniowie:

            KL. VII

            Zofia Stepnowska

            KL. VIII

            Szymon Siemaszko

            Szymon Stypułkowski

            Bogumił Daczkowski

            Sandra Dutkiewicz

            Oliwia Nowicka

            Gratulujemy wszystkim finalistom !

            Fragmenty prac powyższych uczniów zostały opublikowane w „Kąciku literackim” w zakładce „Okiem ucznia”.

            Ewa Szrepfer

          • Udział naszych uczniów w konkursie matematycznym Fenek

          • Dnia 30.10.2025 r. uczniowie klas I–III naszej szkoły wzięli udział w ogólnopolskim konkursie matematycznym „Fenek”. Dzieci z zaangażowaniem i skupieniem zmagały się z niełatwymi zadaniami, które wymagały logicznego myślenia, spostrzegawczości oraz wytrwałości.

            Konkurs był doskonałą okazją, aby rozwijać pasję do matematyki i sprawdzić swoje umiejętności w przyjaznej, konkursowej atmosferze.

            Naszą szkołę reprezentowali następujący uczniowie:

            Kl. I,,a”

            1. Lilianna Błażejewska
            2. Aleksander Brzeski
            3. Leon Gabiec
            4. Oliwier Greń
            5. Szymon Michaliszyn
            6. Marcel Samson
            7. Liliana Tadra

             

            Kl. I ,,b”

            1. Filip Płyta

            Kl. II

            1. Helena Godlewska
            2. Agata Ostrowska
            3. Stanisław Podborowski
            4. Jan Stepnowski
            5. Tomasz Superson

             

            Kl. III ,,a”

            1. Zuzanna Koniecko
            2. Zofia Niemiec
            3. Maja Siemaszko
            4. Anita Węgrzynowska

             

             Kl. III ,,b”

            1. Klaudia Legiewicz
            2. Hanna Rosiak
            3. Emilia Stołycia
            4. Aleksandra Sulińska
            5. Zuzanna Wieczorek

             

             

            Teraz z niecierpliwością czekamy na wyniki i trzymamy kciuki za wszystkich uczestników!

             

            Szkolny Organizator

            Jolanta Sadowska

          • Warsztaty z udzielania pierwszej pomocy

          • W dniu dzisiejszym tj. 30.10.2025r. uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w warsztatach z pierwszej pomocy przedmedycznej, które poprowadził ratownik medyczny. Spotkanie miało na celu zapoznanie młodzieży z zasadami udzielania pomocy osobom poszkodowanym w nagłych sytuacjach.

            Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, jak prawidłowo ocenić stan poszkodowanego, wezwać pomoc, a także jak wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową (RKO). Uczniowie mieli okazję sprawdzić się ćwicząc na fantomie. Ważnym elementem spotkania było również praktyczne ćwiczenie układania osoby nieprzytomnej w pozycji bezpiecznej (bocznej ustalonej). Uczniowie, pracując w parach, uczyli się krok po kroku, jak zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu do czasu przyjazdu służb ratunkowych. Warsztaty miały charakter praktyczny — młodzież z zaangażowaniem uczestniczyła w ćwiczeniach, ucząc się, jak reagować w sytuacjach zagrożenia życia.

            Dzięki takim zajęciom uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę, ale także pewność i odwagę, by nie bać się pomagać innym.

            Serdecznie dziękujemy Panu ratownikowi za ciekawe i inspirujące spotkanie!

             

            Opracowała:

            J. Franciuk

            U. Staszewska

          • Apel porządkowy w klasach I-III

          • W czwartek (30 października 2025 r.) w naszej szkole odbył się apel porządkowy dla uczniów klas I–III.
            Na początku spotkania Pani Dyrektor Anetta Gulbertowicz oraz Pani Wicedyrektor Renata Rzepnicka nawiązały do zbliżającego się święta Halloween, podkreślając, że nie wszyscy je obchodzą, dlatego należy z szacunkiem odnosić się do różnych tradycji i przekonań. Pani Dyrektor zachęciła uczniów, aby niezależnie od sposobu spędzania tego czasu, pamiętali o życzliwości i wzajemnym szacunku.

            Podczas apelu poruszono również temat Święta Wszystkich Świętych. Pani Dyrektor przypomniała, że cmentarz to miejsce zadumy i pamięci, w którym należy zachowywać się spokojnie i z powagą.

            W dalszej części spotkania omówiono zasady bezpieczeństwa podczas przerw szkolnych oraz segregacji odpadów. Szczególną uwagę zwrócono na prawidłowe wyrzucanie kartoników po mleku i dbanie o czystość w otoczeniu szkoły.

            Na zakończenie ogłoszono wyniki konkursu Rady Rodziców „Jesienny wianek”.
            Obie Panie Dyrektor pogratulowały wszystkim uczestnikom oraz wręczyły nagrody za udział w konkursie.

             

            Opracowała:

            U. Staszewska

          • Wewnątrzszkolny Konkurs na Najbardziej Oryginalną Fryzurę

          • Dnia 27.10.2025 r. w naszej szkole odbył się Wewnątrzszkolny Konkurs na Najbardziej Oryginalną Fryzurę. Uczniowie klas I - III wykazali się ogromną kreatywnością, prezentując niezwykłe, kolorowe i pomysłowe fryzury. W konkursie wzięli udział przedstawiciele różnych klas, a każda z zaprezentowanych stylizacji zachwycała oryginalnością i poczuciem humoru.

            Komisja konkursowa w składzie: 

            Dorota Lorbiecka - przedstawicielka Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Tolkmicku,

            Gabriela Laskowska - psycholog szkolny

            miała trudne zadanie, ponieważ wszystkie fryzury były wyjątkowe. Po burzliwych naradach wyłoniono zwycięzców, którzy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki.

            Miejsce I - Hanna Wojnar kl.2 oraz Zofia Niemiec kl.3,

            Miejsce II - Agata Prusecka kl.1,

            Miejsce III - Adam Kovlachuk kl.2,

            Wyróżnienie - Julia Socha kl.1 oraz Gabriela Kamińska kl.3.

            Wydarzenie przebiegło w radosnej i pełnej pozytywnej energii atmosferze, a uczestnicy i widzowie świetnie się bawili. Konkurs był doskonałą okazją do rozwijania kreatywności, integracji uczniów oraz wspólnej zabawy. Wszystkim uczestnikom gratulujemy pomysłowości i odwagi w prezentowaniu swoich oryginalnych fryzur!

            Serdecznie dziękujemy wszystkim sponsorom - Radzie Rodziców Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Tolkmicku, Pani Dyrektor  Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Tolkmicku oraz Pani Katarzynie Jaworskiej, właścicielce zakładu fryzjerskiego w Tolkmicku, którzy wsparli nas w organizacji konkursu i ufundowali upominki dla uczestników. Dzięki Państwa życzliwości i zaangażowaniu mogliśmy sprawić uczniom wiele radości i zainspirować ich do twórczej zabawy.

            Opracowała: 

            Katarzyna Urbaniak

          • Wyjazd edukacyjny do Warszawy

          •  

            W piątek, 24 października 2025 r., uczniowie klas VII–VIII uczestniczyli w wycieczce do Warszawy. Celem wyjazdu było poznanie najważniejszych miejsc stolicy oraz przybliżenie funkcjonowania instytucji państwowych.

            Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Uczniowie mieli okazję zobaczyć salę obrad, poznać zasady pracy posłów i dowiedzieć się, jak przebiega proces stanowienia prawa w Polsce.

            Kolejnym etapem wycieczki była wizyta na Stadionie Narodowym, gdzie uczestnicy wycieczki poznali kulisy tego wyjątkowego obiektu a także wzięli udział w trasie „Piłkarskie emocje”. Uczniowie zwiedzili między innymi szatnię reprezentacji Polski, tunel, którym zawodnicy wychodzą na murawę, oraz strefę dla mediów. Wizyta dostarczyła wielu sportowych wrażeń, a możliwość zobaczenia miejsc, w których na co dzień przebywają znani piłkarze, wzbudziła ogromne zainteresowanie.

            Kolejnym punktem programu był Taras Widokowy Pałacu Kultury i Nauki, skąd uczniowie podziwiali panoramę Warszawy. Widok z wysokości zrobił na wszystkich duże wrażenie.

            Na zakończenie wycieczki uczestnicy odwiedzili Złote Tarasy – jedno z najbardziej rozpoznawalnych centrów handlowych w stolicy. Była to doskonała okazja do krótkiego odpoczynku, wspólnego posiłku i zakupienia pamiątek z wyjazdu.

            Choć pogoda tego dnia nie dopisała atmosfera wśród uczestników była znakomita. Wyjazd okazał się nie tylko ciekawą lekcją historii i wiedzy o społeczeństwie, ale także wspaniałą okazją do wspólnej integracji i spędzenia czasu w przyjaznej atmosferze.

            Opracowały:

            M. Bendyk, K. Koniecko, K. Konwent