Aktualności

          • "W świecie Narnii"

          • Jako podsumowanie cyklu zajęć poświęconych lekturze "Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa" C. S. Lewisa klasa piąta w czasie zajęć języka polskiego stworzyła makiety Narnii, czyli ukrytej w szafie baśniowej krainy, do której trafiło czworo rodzeństwa. W swoich pracach uczniowie skupili się na różnych elementach Narnii i pomysłowych aranżacjach., co obrazują załączone zdjęcia.

            Ewa Szrepfer

          • "Fascynujący świat zwierząt egzotycznych"

          • W dniach 1 i 2 grudnia 2025r w naszej szkole mialo miejsce wyjatkowe wydarzenie - warsztaty przyrodnicze pn. "Fascynujący świat zwierząt egzotycznych", podczas którego uczniowie klas 1-8 i przedszkolaki, mogli obejrzeć z bliska żywe okazy owadów, pajęczaków i gadòw. Poza zdobytą nową wiedzą dotyczącą budowy, sposobu odżywiania się, miejsc występowania, dzieci i młodzież mogła niektore zwierzęta dotknąć, potrzymać w rękach. Żywa lekcja przyrody była dla uczniów cennym doświadczeniem. Z pewnością na długo zostanie w pamięci.

             

          • Konkurs recytatorski „Co echo niesie w lesie…”

          • Nauczyciele Szkoły Podstawowej w Tolkmicku byli organizatorami konkursu recytatorskiego organizowanego w naszej placówce dla uczniów klas młodszych oraz dzieci z przedszkola Bajkowy Las.

            Współorganizatorami konkursu było NADLEŚNICTWO ELBLĄG.

            Tematem przewodnim  był las: zwierzęta, rośliny, pory roku, grzyby, ochrona lasów, itp.
             

            Cele konkursu:

            • prezentacja i promowanie młodych talentów,
            • popularyzacja piękna i kultury języka polskiego,
            • odkrywanie i rozwijanie uzdolnień artystycznych,
            • kształtowanie wrażliwości na piękno poezji w języku ojczystym,
            • wzbogacanie słownictwa.

            Jurorzy ocenie poddali następujące kryteria:

            Właściwy dobór repertuaru zgodny z tematem konkursu.

            Bezbłędne opanowanie pamięciowe tekstu .

            Interpretacja  tekstu.

            Wyniki konkursu:

            Kategoria: Grupa młodsza (Przedszkole, klasy 1)

            1 miejsce – Leon Gabiec

            miejsce – Barbara Stomska

            miejsce -  Piechocki Mikołaj

             

            Wyróżnienia:

            • Rudnicka Urszula
            • Kucewicz Anna
            • Pyra Julia
            • Brzeski Aleksander
            • Depka Kacper
            • Golec Zuzanna
            • Michaliszyn Szymon
            • Ściseł Zofia

            Kategoria:   Grupa starsza (klasy 3)

            1 miejsce – Zuzanna Wieczorek

            miejsce - Niemiec Zofia

            miejsce -  Siemaszko Maja

            Wyróżnienia:

            • Węgrzynowska Anita
            • Koniecko Zuzanna
            • Kamińska Gabriela
            • Klaudia  Legiewicz

            Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody i upominki.

            Fundatorem nagród  byli:

            • Nadleśnictwo Elbląg
            • Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej w Tolkmicku
            • Sekcja TPD przy SP w Tolkmicku
            • Gospodarstwo Sadownicze „Kaczorowscy”

            Serdecznie gratulujemy wszystkim dzieciom ciekawych interpretacji wierszy!

             

            Organizatorzy:

            Jolanta Sadowska

            Justyna Wilczyńska

          • Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta…

          • 26.11.2025r. uczniowie klas 1a, 1b oraz klasa 2 wraz z wychowawcami i opiekunami udali się do Sąp do zagrody edukacyjnej „ZIOŁOWY DZBANEK” na warsztaty bożonarodzeniowe.

            Na dzieci czekały świąteczne atrakcje: wykonanie świecznika, do których sami dobierali elementy, pieczenie ciasteczek, pisanie listu do Świętego Mikołaja oraz uczestniczenie w fotograficznej sesji świątecznej.

            Warsztaty w „Ziołowym Dzbanku” nie tylko rozwijały zdolności manualne uczniów, ale również integrowały uczestników, tworząc niezapomniane chwile wspólnego tworzenia, co dało wszystkim ogromną radość.

            Magia ŚWIĄT zaczyna się dziać!

             

             

            Opracowała:

            Jolanta Sadowska

             

          • Zajęcia z cyklu „Edukacja z wojskiem”.

          • 25 listopada 2025 r. uczniowie klas VI–VIII wzięli udział w zajęciach realizowanych w ramach ogólnopolskiej akcji „Edukacja z wojskiem”, organizowanej pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Podczas spotkania omówiono zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia, w tym procedury ewakuacji, metody alarmowania, a także podstawowe zagadnienia związane z udzielaniem pierwszej pomocy. Ważnym elementem zajęć były również treści dotyczące cyberbezpieczeństwa i bezpiecznego korzystania z internetu.

            Zajęcia miały charakter praktyczny i miały na celu podniesienie świadomości oraz przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego reagowania w sytuacjach kryzysowych.

            Opracowały:

            A. Gudaniec, K. Koniecko, K. Konwent, E. Szrepfer

          • Dzień Pluszowego Misia

          • 25 listopada w naszej szkole odbyły się radosne obchody Dnia Pluszowego Misia - święta, które od lat cieszy zarówno najmłodszych, jak i starszych uczniów. Tego dnia szkolne korytarze zapełniły się pluszowymi bohaterami: małymi, dużymi, klasycznymi misiami i tymi bardziej nietypowymi.Uczniowie przynieśli swoje ulubione pluszaki, które towarzyszyły im podczas zajęć, a w klasach odbyły się liczne zabawy oraz konkursy związane z misiową tematyką. Nie zabrakło także zajęć czytelniczych - nauczyciele czytali fragmenty bajek o misiach, m.in. o Kubusiu Puchatku czy Misiu Uszatku.Dzięki wspólnej zabawie dzieci przypomniały sobie, że pluszowy miś jest symbolem ciepła, przyjaźni i bezpieczeństwa. To był dzień pełen uśmiechów, kolorów i dobrej zabawy, który na długo pozostanie w pamięci uczniów.

            Dziękujemy Pani Annie Treder za uatrakcyjnienie tego dnia.

            Opracowała:

            U. Staszewska

          • Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

          • Dnia 20.11.2025 r. w naszej szkole odbył się Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, który jak co roku połączył świetną zabawę z nauką. Inicjatywa ma na celu przypomnienie wszystkim, jak ważna w codziennym życiu jest znajomość podstawowych działań matematycznych, a jednocześnie pokazanie, że matematyka może być ciekawa i angażująca.

            Dużą atrakcję stanowiły konkursy na najszybsze liczenie oraz stanowiska z zadaniami logicznymi, które wymagały nie tylko wiedzy, ale i sprytu. Uczniowie chętnie podejmowali wyzwania i wzajemnie motywowali się do osiągania jak najlepszych wyników.

            Wydarzenie przebiegło w radosnej, pełnej pozytywnej energii atmosferze. Na twarzach uczniów dominował uśmiech, a zdrowa rywalizacja dodawała wszystkim motywacji. Dzieci chętnie podejmowały kolejne wyzwania, często prosząc o dodatkowe zadania „na spróbę”. Widać było, że nawet ci, którzy na co dzień podchodzą do matematyki z pewnym dystansem, z zaangażowaniem brali udział w przygotowanych aktywnościach.

            Uczniowie udowodnili, że tabliczka mnożenia wcale nie musi być nudna — szczególnie wtedy, gdy towarzyszy jej element gry, współpracy i zabawy. Podczas zmagań nie brakowało śmiechu, spontanicznych komentarzy i wzajemnego dopingowania. Dzięki kreatywnym formom nauki, takim jak matematyczne memory, szybkie pojedynki czy zadania zręcznościowe połączone z liczeniem, uczniowie mogli przekonać się, że matematyka może być ciekawą przygodą.

            To właśnie takie momenty pokazują, że nauka może sprawiać radość, a dobrze przygotowane wydarzenia potrafią obudzić w uczniach naturalną ciekawość i chęć doskonalenia swoich umiejętności.

             

            Opracowała:

            J. Franciuk

            U. Staszewska

          • Obchody Dnia Życzliwości

          • "Gdziekolwiek jest człowiek, tam jest okazja do życzliwości”.
                                                                                                    L. A. Seneca

            Dzień Życzliwości to wyjątkowa okazja, aby zatrzymać się na chwilę i zwrócić uwagę na drobne gesty, które potrafią odmienić czyjś dzień. W naszej społeczności świętowaliśmy go poprzez akcje promujące dobre słowo, uśmiech i wzajemne wsparcie. 

            Na drzwiach każdej sali zawisły inspirujące cytaty oraz specjalne „wyrwywanki”. Uczniowie mogli oderwać z nich dobre słowo i podarować je komuś, sprawiając radość i rozsiewając pozytywną atmosferę w całej szkole.

            Dodatkowo w klasach I–III pojawiła się „Skrzynka Życzliwości”, do której najmłodsi mogli wrzucać listy, pozdrowienia, rysunki i życzenia skierowane do koleżanek i kolegów. Była to piękna okazja, aby wyrazić sympatię, wdzięczność i wsparcie w ciepły, twórczy sposób.

            Celem obchodów było przypomnienie, że życzliwość nic nie kosztuje, a ma ogromną moc budowania pozytywnych relacji. Zachęcamy wszystkich, by nie tylko w tym dniu, ale każdego dnia okazywać sobie nawzajem szacunek, empatię i serdeczność.

            Opracowali:

            Dyrekcja, Specjaliści, Wychowawcy i Nauczyciele

          • Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci

          • Dziś w naszej szkole odbył się finał kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”. W geście solidarności z dziećmi doświadczającymi krzywdzenia i przemocy przyszliśmy ubrani na czerwono – kolor symbolizujący wsparcie, odwagę i sprzeciw wobec przemocy.

            Od 6 października do 19 listopada w naszej szkole realizowano szereg działań związanych z kampanią.
            W tym czasie odbywały się m.in.:

            • warsztaty z pedagogami i psychologiem,

            • zajęcia edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa i praw dziecka,

            • lekcje online poświęcone profilaktyce przemocy,

            • liczne akcje i inicjatywy wspierające budowanie postaw empatii i reagowania na krzywdę.

            Dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i specjalistom za zaangażowanie oraz wspólne tworzenie bezpiecznej i wspierającej przestrzeni dla każdego dziecka.

             

            I jest coś, o czym musimy wreszcie mówić głośno.

            Dziecko, które doświadcza przemocy, rzadko płacze przy kimś.

            Ono nauczyło się płakać po cichu – w swoim pokoju, pod kołdrą, z twarzą w poduszkę, żeby nikt nie usłyszał.

            Ono nauczyło się przepraszać za coś, czego nie zrobiło.

            Uśmiechać się, choć wszystko w środku boli.

            Być „dzielne”, choć nikt nie powinien wymagać odwagi od małego człowieka.

            Przemoc wobec dzieci ma tysiące twarzy.

            Czasem to krzyk, którego boją się nawet ściany.

            Czasem drzwi trzaskające tak mocno, że serce dziecka aż podskakuje.

            Czasem milczenie… to najgorsze milczenie, które mówi: „nie jesteś ważne”.

            Najbardziej bolą rany, których nie widać.

            Dziecko, które nagle przestaje mówić.

            Dziecko, które odsuwa się, gdy ktoś je przytula.

            Dziecko, które wzdryga się na dźwięk kroków w korytarzu.

            Dziecko, które zasypia z lękiem, a budzi się z poczuciem winy.

            Zastanów się.

            Ile dzieci dziś boi się wrócić do domu?

            Ile dzieci patrzy na dorosłych, których powinno kochać – i których jednocześnie się boi?

            Dzieci nie proszą o wiele.

            Tylko o spokój.

            O ciepło.

            O głos, który nie rani.

            O ręce, które nie krzywdzą.

            Jeśli coś widzisz – reaguj.

            Jeśli coś czujesz – nie ignoruj.

            Twoja reakcja może być jedyną, jaką to dziecko dostanie.

            Jedyną, która je zatrzyma przed kolejną nocą w strachu.

            Dziecko nie potrzebuje idealnego dorosłego.

            Potrzebuje dorosłego, który będzie jego bezpiecznym miejscem.

            Nie kolejnym powodem do łez.

            Cyt. "Świat jego oczami"

             

            Opracował:

            Zespół udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej 

          • Wspólnie pokażmy, że Dobre dzieciństwo daje dziecku moc!

          • 19 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci oraz finał kampanii Dzieciństwo bez Przemocy, w której aktywnie brała udział nasza szkoła.
            Tego dnia chcemy wspólnie powiedzieć STOP PRZEMOCY!
            Zachęcamy wszystkich uczniów, aby 19 listopada przyszli ubrani na czerwono lub mieli czerwony element stroju - może to być koszulka, wstążka, opaska, bransoletka, przypinka lub serduszko.Kolor czerwony jest symbolem sprzeciwu wobec przemocy, a jednocześnie oznacza miłość, troskę i bezpieczeństwo, których każde dziecko potrzebuje.
            Do akcji mogą przyłączyć się również rodzice i nauczyciele - niech tego dnia w naszej szkole zapanuje czerwony kolor solidarności z dziećmi i ideą bezpiecznego dzieciństwa.
             

            Wspólnie pokażmy, że Dobre dzieciństwo daje dziecku moc!


            Zespół udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej

          • "Witajcie w Akademii Pana Kleksa" - konkurs w klasie IV

          • 13 listopada 2025 roku w klasie IV odbył się konkurs ze znajomości lektury pt. "Akademia Pana Kleksa" Jana Brzechwy.

                 Po teście indywidualnym uczniowie w czterech zespołach zmierzyli się z innymi zadaniami. Rozwiązywali krzyżówkę, odpowiadali na wylosowane pytania, kojarzyli wskazane rekwizyty z treścią książki.

                 Po emocjonującej rywalizacji i podsumowaniu zdobytych punktów przez poszczególne drużyny klasyfikacja przedstawia się następująco:

            I MIEJSCE:

            Pola Różeńska

            Zofia Hyra

            Julian Gabiec

            Antoni Różeński

            II MIEJSCE:

            Karolina Machcińska

            Szymon Wielesik

            Alan Siedlecki

            III MIEJSCE:

            Miłosz Sidor

            Maksymilian Uhryn

            Franciszek Kurek

            Jessica Wiśniewska

            Maksymilian Kurszewski

            Franciszek Nowicki

            Adam Zagaja

            Gratulujemy!

            Ewa Szrepfer

          • Dzień Piżamy

          • Z całego serca dziękujemy Rodzicom, Przedszkolakom, Uczniom, Pracownikom Zespołu Obsługi Szkół oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Tolkmicku za ogromne zaangażowanie, uśmiech i dobre serca okazane podczas naszego Dnia Piżamy!

            Dzięki Wam udało się zebrać 2237,40 zł

            Co więcej – pobiliśmy rekord z poprzedniego roku szkolnego!

            To wspaniały dowód na to, że wspólnie potrafimy czynić dobro i nieść radość tym, którzy jej najbardziej potrzebują.

            Zebrane środki zostaną przekazane na rzecz Fundacji „Gdy Liczy się Czas”, wspierającej dzieci przebywające w szpitalach.

            Dziękujemy za każdą złotówkę, każde dobre słowo, każdą chwilę poświęconą dla innych.

            Dzięki Wam Dzień Piżamy był nie tylko kolorowy i radosny, ale też pełen empatii, ciepła i serca.


             

            Z wdzięcznością,

            Dyrekcja Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku

            oraz

            Justyna Franciuk

            Urszula Staszewska

          • Cyberprzemoc – jak wspierać nastolatki.

          • Dzisiejsze nastolatki są mocno zanurzone w wirtualną rzeczywistość. Masowo korzystają z portali społecznościowych, tworząc zamknięte grupy na Snapchacie czy na Instagramie. Przeciętnie spędzają w sieci około sześciu godzin dziennie, a blisko 10 proc. z nich korzysta z Internetu w nocy, nawet do wczesnych godzin porannych. Media społecznościowe to dla nich narzędzie do komunikacji, ale też do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów towarzyskich. Nastolatki niemal masowo są świadkami, ofiarami, ale też sprawcami agresji w sieci. Co trzeci doświadcza jej osobiście. Stąd tak ważna rola rodziców i innych dorosłych.Badania NASK z 2023 roku wskazują, że rodzice rzadko zdają sobie sprawę ze skali cyberprzemocy. Jedynie blisko 10 proc. rodziców wie o tym, że ich dziecko doświadcza przemocy w sieci. Nastolatków, którzy doświadczają przemocy w sieci, jest blisko 23 proc. Są wyzywani, ośmieszani, poniżani, straszeni lub  szantażowani. Działania te są bardzo trudne do zaobserwowania przez dorosłych. Nie jesteśmy po prostu zapraszani do młodzieżowych grup czy portali, do których należy nasze dziecko. Dawniej dom rodziny był azylem – miejscem, gdzie można się było ukryć po lekcjach przed agresorami. Dziś jest to niemożliwe. Nasze dziecko może być narażone na stały atak w dzień i w nocy, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje.

            Psychologiczne konsekwencje cyberprzemocy

            Psychologiczne konsekwencje cyberprzemocy dotyczą głównie ofiar, a jej skutki mogą być długofalowe, czyli odczuwalne również w dorosłości. To dlatego rodzice są tymi pierwszymi, którzy powinni wiedzieć, że w życiu ich dziecka dzieje się coś niedobrego. Odczuwane przez nastolatki konsekwencje są następujące:

            • Problemy z szeroko pojętym zdrowiem psychicznym, od lęków, przez depresję, aż po myśli i próby samobójcze. Niestety, czasem udane. Na pewno ekspozycja na negatywne, przykre komentarze znacząco obniża samopoczucie emocjonalne.
            • Problemy ze zdrowiem fizycznym. Młodzież doświadczająca cyberprzemocy jest wystawiona na długotrwały stres, którego skutkiem są problemy zdrowotne, od bezsenności i bólu psychosomatycznego (np. ból głowy czy brzucha), po choroby autoimmunologiczne.
            • Trudności z koncentracją i nauką nowych treści. Mózg nastolatka, który doświadcza agresji online, jest nastawiony na przetrwanie, a nie na uczenie się. Ciekawość poznawcza czy automotywacja w momencie przetrwania nie istnieją.
            • Problemy w relacjach z rówieśnikami, które dotyczą trudności w nawiązywaniu relacji, ale i w utrzymywaniu tych już istniejących. Nastolatek zamyka się w sobie, nie potrafi nikomu zaufać. Zwykle też nie wierzy w to, że ktoś może mu pomóc.
            • Trudności w szkole, spowodowane unikaniem szkoły, a w konsekwencji odmową do dalszej nauki.
            • Obniżenie poczucia własnej wartości, samooceny i brak pewności siebie.

            Każdy, kto stale doświadczałby negatywnych komentarzy na swój temat, mimowolnie zacząłby w nie wierzyć. Tak też się dzieje w przypadku cyberprzemocy. Atakowane dziecko zaczyna wierzyć w to, co słyszy i czyta na swój temat, a to znacząco obniża jego samoocenę i poczucie własnej wartości. Doświadczanie cyberprzemocy może prowadzić do trwałych zmian w psychice nastolatka i wpływać na jego funkcjonowanie jeszcze długo po tym, jak agresja się zakończyła.

             

            Jak rodzic może wspierać dziecko

            Każdy rodzic powinien nauczyć dziecko, jak należy się poruszać w wirtualnym świecie, aby nie narażać się na cyberprzemoc. O czym warto pamiętać i co warto robić?

            • Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co może je spotkać w Internecie, co ma zrobić, kiedy ktoś je nęka, poniża, ośmiesza, wyzywa itp.
            • Zapewnij dziecko, że zawsze może się do Ciebie zwrócić, kiedy coś je zaniepokoi lub zdenerwuje, a Ty zawsze postarasz się mu pomóc.
            • Powiedz dziecku o zasadach ochrony prywatności w Internecie. Nastolatek musi wiedzieć o zagrożeniach związanych z podawaniem informacji o sobie czy zamieszczaniem swoich zdjęć i filmów w sieci. Niektórzy mogą krzywdząco wykorzystywać to, że dzieli się na portalach społecznościowych również swoimi myślami, przeżyciami czy odczuciami.
            • Kiedy Twoje dziecko decyduje się na publikowanie swoich zdjęć, musi wiedzieć, że jest coś takiego jak status prywatności, który umożliwia oglądanie zdjęć tylko przez znajome osoby.
            • Porozmawiaj z dzieckiem, jakie materiały może publikować i z kim może się komunikować.
            • Porozmawiaj o ustawieniach prywatności, tak aby do jego profilu społecznościowego w mediach dostęp miały tylko osoby znajome.
            • Przypomnij, żeby zawsze wylogowywało się z portali społecznościowych, poczty czy innych komunikatorów, ponieważ w ten sposób chroni swoje konto przed dostępem niepowołanych osób.
            • Zastanów się nad zainstalowaniem kontroli rodzicielskiej. O ile w przypadku młodszych dzieci jest to wręcz obowiązkowe, o tyle nastolatek może to odebrać jako chęć kontroli, brak zaufania. Dlatego rozmawiajcie o tym.

            Twoje dziecko jest ofiarą cyberprzemocy. Co robić?

            Musisz zachować spokój i zdrowy rozsądek. Wpadanie w panikę nikomu nie pomoże. Pamiętaj, że doświadczanie cyberprzemocy jest bardzo trudne i bolesne. Dlatego nie obwiniaj za to dziecka, mówiąc mu, że było za mało ostrożne lub za bardzo ufne. To nie jego wina. Przede wszystkim spróbuj dokładnie ustalić, co się stało, jakie są fakty. Dziecko powinno od razu usłyszeć, że dobrze zrobiło, że Ci o tym powiedziało. Ponadto:

            • Wyraź swoje zrozumienie, że sytuacja, która je spotkała jest trudna.
            • Powiedz, że nikt nie ma prawa nikogo krzywdzić.
            • Zapewnij dziecko, że mu pomożesz.
            • Uzgodnij z nim wspólny plan działania.

            Co zawiera plan działania

            • Zakończenie kontaktu ze sprawcą – nieodpowiadanie na e-maile, telefony czy informacje w sieci.
            • Zatrzymanie dowodów – e-maili, SMS-sów, zdjęć, filmów.
            • Zmiana danych kontaktowych na profilach, zmiana numeru telefonu i adresu e-mail.

            Bardzo ważne jest zabezpieczenie dowodów, nawet gdyby były one bardzo trudne dla dziecka. Warto zanotować datę i czas otrzymania wiadomości, jej treść, dane nadawcy lub strony. Nie należy wprowadzać żadnych zmian w zgromadzonych danych. Zabezpieczone dowody ułatwią dalsze postępowanie, którym jest zgłoszenie sprawy do administratora serwisu lub na policję. Jeżeli sprawcą cyberprzemocy jest kolega czy koleżanka dziecka, warto porozmawiać z nim i z jego rodzicami. Pokazać dowody, zażądać usunięcia ich sieci. Zdarza się, że taka interwencja jest wystarczająca. Jeżeli jednak okaże się nieskuteczna, to pamiętajmy, że jako rodzice mamy obowiązek zgłosić sprawę na policję. Warto też podjąć współpracę ze szkołą i poinformować, że nasze dziecko doświadcza cyberprzemocy. Szkoła ma obowiązek zapewnić swoim uczniom bezpieczeństwo, a prawo oświatowe obliguje pedagogów do podejmowania stosownych interwencji.

            Co, jeśli Twoje dziecko jest sprawcą cyberprzemocy?

            Twoje dziecko musi wiedzieć, że są granice, których nie wolno mu przekraczać, i że dotyczy to również sieci. Celem rodzica jest zatrzymanie przemocy, powstrzymanie dziecka przed podobnym zachowaniem w przyszłości oraz wzbudzenie u niego refleksji na temat krzywdy, jaką wyrządziło drugiej osobie. Powiedz dziecku, że to, co zrobiło, jest przemocą, a Ty nie akceptujesz faktu, że krzywdzi inne osoby. Poproś, aby usunęło z sieci krzywdzące treści, tak szybko jak się da. Powiedz, że jego zachowanie to naruszenie prawa i może mieć poważne konsekwencje. Zastanówcie się wspólnie nad zadośćuczynieniem i naprawieniem krzywdy. Jeżeli widzisz, że Twoje dziecko samo jest przerażone tym, co zrobiło, że żałuje i chciałoby naprawić sytuację, to na pewno potrzebuje od Ciebie zrozumienia, życzliwości i wsparcia. Jemu też wcale nie jest łatwo.

            Rola świadków

            Świadkowie to osoby, których rola jest bardzo trudna. Trzeba mieć ogrom samoświadomości i odwagi, aby zgłosić naruszenie cudzych dóbr. Świadkowie zwykle milczą, ponieważ obawiają się, że sami mogą stać się ofiarami nękania i poniżania. Pokaż dziecku, jak może reagować świadek przemocy. Bądź dla niego przykładem: reaguj, sprzeciwiaj się i mów głośno, że zabawa i żart jednego człowieka może być piekłem dla drugiego. Każdy z nas ma inny poziom wrażliwości.W przypadku cyberprzemocy bardzo ważna jest szybka i skuteczna reakcja dorosłych. Każde dziecko ma prawo do bezpiecznego korzystania z sieci, a jeśli dzieje się coś niepokojącego, powinno wiedzieć, że jego rodzice podejmą niezbędne kroki, aby je chronić i wesprzeć. Pamiętaj, że cyberprzemoc nie jest zjawiskiem marginalnym. Doświadcza go coraz więcej dzieci. W dzisiejszym świecie technologia cyfrowa towarzyszy naszym dzieciom od urodzenia, stając się nieodłączną częścią ich życia. W sieci można znaleźć zarówno dobre, jak i złe treści. Zadaniem rodziców jest nauczyć dzieci odróżniać jedne od drugich.Źródła:

            • Anna Borkowska, „Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie”,. NASK, Warszawa 2023.
            • Agnieszka Taper, „Twoje dziecko w sieci”, Wydawnictwo Literackie, 2021.
            • https://cyberprofilaktyka.pl/blog/cyberprzemoc--czym-jest-i-jak-rozmawiac-o-niej-z-dzieckiem_i27.html  (dostęp 07.12.2024).

            Opracował:

            Zespół udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej